19.9.2025-3.10.2026

Lasten ja nuorten sanataideohjaajakoulutus (28 op) Kuopiossa

Järjestäjä

SnellmanEDU

Sijainti

Kuopio ja etäopetus

Lasten ja nuorten sanataideohjaajakoulutus (28 op) – Inspiroidu, opi ja ohjaa!

Suosittu lasten ja nuorten sanataideohjaajakoulutus käynnistyy jälleen syyskuussa Kuopiossa! Tämä jo kuudetta kertaa toteutettava koulutus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden sukeltaa sanataidekasvatuksen monipuoliseen maailmaan, saada ajankohtaista tietoa ja kehittää omaa osaamistasi alan huippuasiantuntijoiden johdolla.

Sanataide on elämys, joka yhdistää kirjallisuuden, tarinankerronnan, luovan kirjoittamisen ja monitaiteisen tekemisen. Koulutuksessa perehdytään:

  • Ajankohtaiseen lasten ja nuorten kirjallisuuteen
  • Sanataideopetuksen eri muotoihin ja menetelmiin
  • Tuoreeseen tutkimustietoon ja käytännön sovelluksiin

Koulutus on suunniteltu yhteistyössä SnellmanEDU:n ja alan asiantuntijoiden kanssa, ja sen sisältö koostuu seitsemästä moduulista, joissa yhdistyvät teoria, käytännön harjoitukset ja elämyksellisyys. Kokeneet sanataideohjaajat eri puolilta Suomea johdattavat osallistujat sanataiteen kiehtovaan maailmaan.

Sanataide perustuu tarinoihin, runoihin, leikkiin ja kielelliseen ilmaisuun – puhutusta kielestä kirjoitettuun, yksinkertaisista sanoista monitaiteellisiin kokemuksiin. Erityisesti pienempien lasten kanssa sanataidekasvatus nivoutuu vahvasti muihin taidemuotoihin, mikä tekee siitä monipuolista, elämyksellistä ja luovaa.

“Innostavat, erinomaiset ja kokeneet kouluttajat!”

“Mielenkiintoinen, monipuolinen ja hyvin organisoitu koulutus. Suosittelen!”

Kohderyhmä

Koulutus sopii erityisesti opetus-, ohjaus-, kasvatus- ja kirjastoalan työntekijöille sekä kirjoittajille, jotka haluavat laajentaa omaa työnkuvaansa lasten ja nuorten sanataideohjaukseen sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Osaamistavoitteet

Koulutuksen tavoitteena on tuottaa lasten ja nuorten sanataideohjaamisessa tarvittavia tietoja ja taitoja. Koulutuskokonaisuuden kesto on noin vuosi ja se on suunniteltu siten, että sen voi suorittaa työn ohessa.

Koulutus antaa valmiuksia toimia eri-ikäisten lasten ja nuorten sanataideryhmien vetäjänä. Hyväksytysti suoritetut opinnot tallennetaan KOSKI-tietokantaan, ja voit hyödyntää niitä sekä jatko-opinnoissasi että työelämässä.

Moduuli 1: Orientaatio opintoihin ja sanataideluento

Osaamisperusteet

  • Ymmärtää koulutuksen rakenteen ja tavoitteet.
  • Tuntee sanataiteen keskeiset käsitteet ja periaatteet.

Arviointikriteerit (Hyväksytty / Hylätty)

  • Osallistuu orientaatiotilaisuuteen ja ymmärtää koulutuksen keskeiset tavoitteet.
  • Osallistuu keskusteluun ja orientoituu sanataiteen perusperiaatteisiin.

Moduuli 2: Sanataide taidekasvatuksena (1 op)

Osaamisperusteet

  • Ymmärtää sanataiteen merkityksen osana taidekasvatusta.
  • Ymmärtää sanataideohjaajan työkalupakin kokoamisen periaatteet.

Arviointikriteerit (Hyväksytty / Hylätty)

  • Osallistuu koulutuspäivään ja työpajoihin.
  • Tekee annetut harjoitukset ja reflektoi oppimaansa.

Moduuli 3: Lasten ja nuorten kirjallisuus (6 op)

Osaamisperusteet

  • Tuntee 2000-luvun lasten ja nuorten kirjallisuuden pääpiirteet.
  • Osaa analysoida kirjallisuutta sanataidekasvatuksen näkökulmasta.
  • Osaa käyttää kirjallisuutta sanataideopetuksen tukena.

Arviointikriteerit (Hyväksytty / Hylätty)

  • Osallistuu opetuspäiviin ja osoittaa perehtyneisyyttä kirjallisuuden analyysiin.
  • Suorittaa kirjallisuuteen liittyvät harjoitukset.

Moduuli 4: Kirjoittamisen ohjaaminen (6 op)

Osaamisperusteet

  • Ymmärtää kirjoittamisen luovan prosessin ja sanataiteen monimuotoisuuden.
  • Osaa ohjata kirjoittamista eri ikäryhmille.
  • Osaa antaa rakentavaa palautetta.

Arviointikriteerit (Hyväksytty / Hylätty)

  • Osallistuu opetuspäiviin ja harjoituksiin.
  • Tekee annettuja kirjoittamisen ohjausharjoituksia.
  • Osoittaa ymmärtävänsä palautteenannon periaatteet.

Moduuli 5: Sanataideohjaajan pedagogiset taidot (5 op)

Osaamisperusteet

  • Ymmärtää sanataideohjaajan opetustyylin ja ammatillisen identiteetin.
  • Osaa suunnitella opetusta ja kohdata erilaisia oppijoita.

Arviointikriteerit (Hyväksytty / Hylätty)

  • Osallistuu opetukseen ja harjoituksiin.
  • Osoittaa pedagogisten taitojen kehittymistä käytännön harjoituksissa.

Moduuli 6: Monitaidekasvatus (5 op)

Osaamisperusteet

  • Osaa yhdistää sanataiteen monitaiteiseen työskentelyyn.
  • Ymmärtää leikin ja moniaistisuuden merkityksen taidekasvatuksessa.
  • Tuntee kirjavinkkauksen ja värivarjoteatterin pedagogiset mahdollisuudet.

Arviointikriteerit (Hyväksytty / Hylätty)

  • Osallistuu työpajoihin ja monitaiteellisiin harjoituksiin.
  • Suorittaa annetut tehtävät ja reflektoi monitaiteellista työskentelyä.

Moduuli 7: Sanataideohjaus käytännössä (5 op)

Osaamisperusteet

  • Tuntee sanataideohjaajan työmahdollisuudet ja rahoituksen.
  • Osaa soveltaa oppimaansa käytännössä.
  • Osaa koota ja esitellä oman työkalupakkinsa.

Arviointikriteerit (Hyväksytty / Hylätty)

  • Osallistuu opetuspäiviin ja esittelee työkalupakkinsa.
  • Suorittaa työharjoittelun ja raportoi siitä kirjallisesti
  • Kirjoittaa koulutuksen ajan oppimispäiväkirjaa, jonka pohjalta laatii esseen, jossa reflektoi kehitystään sanataideohjaajaksi.

Kouluttajat

Joanna Heinonen, KM, luokanopettaja, kirjailija, sanataideohjaaja

Joanna Heinonen on luokanopettaja ja sanataiteen ammattilainen Jyväskylästä. Hän on erikoistunut lukemaan ja kirjoittamaan opettamiseen ja tottunut hyödyntämään sanataidetta monipuolisesti eri oppiaineissa. Luokanopettajan työn lisäksi Joanna on ohjannut erilaisia sanataiteen kursseja sekä kirjoittanut kirjoja lapsille ja nuorille aikuisille. Sanataideohjaajakoulutuksessa Joanna toimii kouluttajana. Sari toimii koulutuksessa sekä kouluttajana että tuutorina.

Sari Siltavuori on musiikin, sanataiteen ja teatterin ammattilainen

Siltavuori työskentelee esiintyvänä taiteilijana, opettajana ja ohjaajana erilaisissa yhteisöissä. Hän on kirjoittanut ja ohjannut näytelmiä, tehnyt laulujen sanoituksia ja videoelokuvia. Vuonna 2019 häneltä julkaistiin lastenkirja Piili Xondus von Tulikettu. Siltavuori työskentelee myös Sanataidekoulu Aapelin kehittäjänä sekä sanataideohjaajana erilaisissa hankkeissa yhteistyössä esimerkiksi kirjaston kanssa. Vuodesta 2022 alkaen Siltavuori on toiminut Kirjakantti- kirjallisuustapahtuman taiteellisena johtajana.

Anne Karjula, sosionomi, draama- ja sanataidekasvattaja

Anne Karjula on sanataiteen ja taidekasvatuksen moniosaaja Kuopiosta. Hän on toiminut pohjoissavolaisen Sanataidekoulu Aapelin vastaavana ohjaajana sen perustamisesta lähtien (2012). Lisäksi hän on työskennellyt laajasti taidekasvatuksen, sanataiteen ja varhaiskasvatuksen parissa lähes 15 vuotta kehittäen mm. erilaisia sanataide- ja taidekasvatusmateriaaleja, toimintamalleja ja tapahtumakokonaisuuksia kunnille ja muille organisaatioille. Anne on ollut mukana sanataideohjaajakoulutuksen tiimissä koulutuksen alusta alkaen ja hän on osa koulutuksen kehittäjätiimiä. 

Mervi Riikonen
, FM taidepedagogi, AO ammatillinen opettaja, sosiaalikasvattaja

Mervi Riikonen on taidekasvatuksen asiantuntija Pieksämäeltä. Hänellä on yli 40 vuoden kokemus varhaiskasvattajana, ammatillisena taideopettajana, monitaiteisen taidekasvatuksen kehittäjänä ja lastenkulttuurikeskus Verson koordinaattorina. Hän on osallistunut taidekasvatuksen asiantuntijatehtäviin maakunnallisella ja valtakunnallisella tasolla. Mervi on ollut mukana sanataideohjaajakoulutuksen tiimissä alusta alkaen ja hän on osa koulutuksen kehittäjätiimiä. Mervi toimii koulutuksessa sekä monitaidemenetelmien kouluttajana että oppimispäiväkirjaprosessin ohjaajana.

Anna Anttonen ja Kati Inkala ovat työskennelleet Oulun lastenkulttuurikeskuksessa sanataiteen vastuuopettajina vuodesta 2006 lähtien. Peruskoulutukseltaan molemmat ovat äidinkielen ja kirjallisuuden opettajia (FM). Työparilla on vankka ja monipuolinen kokemus sanataidekasvatuksen kehittämisestä ja lastenkirjallisuuden edistämisestä: he opettavat, kouluttavat ja tuottavat sanataiteen oppimateriaaleja jatkuvasti osana perustyötään.

Anttonen ja Inkala ovat olleet Lumotut sanat – lasten ja nuorten sanataideviikkojen taiteellisia johtajia festivaalin ensimmäisestä tapahtumavuodesta (2007) saakka. Yhdessä työryhmiensä kanssa he ovat myös käsikirjoittaneet ja tuottaneet useita kirjallisuuslähtöisiä näyttelymaailmoja, kuten Saareen (2010), Unikudelmia (2017) sekä Minä tykkään nyt (2019). Anna ja Kati ovat opettaneet sanataideohjaajakoulutuksen kirjallisuuskurssia koulutuksen alusta alkaen. 

Riikka Viinikanoja, 
kuvataiteilija ja sanataideohjaaja

Riikka Viinikanoja on sanataiteen ja kuvataiteen ammattilainen Kuopiosta. Hän on toiminut pohjoissavolaisen Sanataidekoulu Aapelin sanataideohjaajana vuodesta 2018. Aapelissa Riikka on ollut suunnittelemassa ja toteuttamassa erityisesti koululaisille ja nuorille suunnattua sanataidetyöpajatoimintaa. Riikan käsissä kuva- ja sanataide yhdistyvät Lasten ja nuorten kirjakantin KAUK-tiloissa (Kirja Astuu Ulos Kansistaan), joiden visuaalista ilmettä hän on ollut toteuttamassa vuodesta 2020 alkaen. Riikka toimii koulutuksessa Monitaidekasvatuksen ja KAUK-osuuden kouluttajana. 

Ilmoittaudu viimeistään 28.8.2025. 

Julkaistu: 13.6.2025