Viestinnän ja yhteistyön vuosi 2024

Vuosi 2024 jää pian taakse ja on aika vetää hieman yhteen, mitä kaikkea onkaan tapahtunut. Yksi asia on tietysti ollut mukana kaikessa toiminnassa ja se on viestintä, jota on kehitetty tavoitteellisesti. Viestinnällä on pyritty vaikuttamaan Suomen sanataideopetuksen seuran sekä koko alan rahoitukseen, mutta myös lisäämään sanataiteen tunnettuutta ja alan sisäistä yhteistyötä. 

Suomen sanataideopetuksen seura on tehnyt vaikuttamistyötä kirjoittamalla lausuntoja ja mielipidekirjoituksia, osallistumalla kulttuuripoliittisen selonteon kommentointiin sekä tapaamalla päättäjiä. Sanataidekasvatuksen ammattilaiset iloitsivat, kun kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta (sd.) jätti kirjallisen kysymyksen sanataideopettajan koulutuspolkuun liittyen ja näin alan sisällä puhuttanut aihe saatiin keskusteluun myös eduskunnan tasolle. Ministeri Sari Multala vastasi myöhemmin kysymykseen. Sanataide on näkynyt myös muun muassa Äidinkielen opettajain liiton Virke-lehdessä, Selkomediassa, Kalevan mielipideosastolla sekä Idebankenin ja Vanhempainliiton blogeissa.

Verkostoyhteistyöstä uusia ideoita

Yksin on turha yrittää saada ääntä kuuluviin ja siksi Suomen sanataideopetuksen seura on ollut aktiivisesti mukana eri verkostoissa, joista on saatu tukea myös omien tavoitteiden edistämiseen. Eri verkostoissa, tapaamisissa ja tilaisuuksissa on käyty keskusteluja niin sanataiteen lukiodiplomista, sanataideopettajan korkeakoulututkinnosta, sanataidekasvattajien tekemästä lukutaitotyöstä sekä kirjallisuuden yleisötyöstä kuin sanataideopetuksen rahoituksestakin. Iso kysymys on tietysti ollut myös Suomen sanataideopetuksen seuran ja toiminnanjohtajan työn tulevaisuus sen jälkeen, kun OKM:n myöntämä erityisavustus on kesällä 2025 budjetin mukaisesti käytetty. 

Yksi olennainen verkosto on ollut Taiteen perusopetusliiton jäsenjärjestöjen verkosto, jossa vuonna 2024 on käsitelty muun muassa kestävää kehitystä sekä taiteen perusopetuslain uudistamista. Tärkeitä verkostoja ovat olleet myös muun muassa Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio, Lukutaito-ohjelman lukutaitoverkosto, Lastenkulttuurin verkosto sekä Lastenkirjainstituutin luotsaama Lastenkirja-alan yhteistyöverkosto.

Suomen sanataideopetuksen seura on osallistunut moniin kampanja- ja tapahtumaviikkoihin, itse koordinoidusta Sanataideviikosta muiden organisaatioiden toteuttamiin Lapsen oikeuksien viikkoon, Luovuutta politiikkaan -viikkoon, Lukuviikkoon ja Lastenkulttuurin juhlaviikkoon. Vuonna 2024 Suomen sanataideopetuksen seura on tehnyt yhteistyötä Lastenkulttuurikeskus PiiPoon Kirsi Kunnas 100 -juhlavuoden kanssa. Seura on tuottanut sanataidesisältöä ja asiantuntijatyötä Lasten runovallankumous -hankkeeseen sekä ollut yhteistyökumppanina Sanataideyhdistys Yöstäjän järjestämässä Haitulan runokaverit -kirjoituskilpailussa

Myös seuran yhteisöjäsenet ovat toteuttaneet upeita tapahtumakokonaisuuksia kuten Kirjalitta Tampereella, Lumotut sanat Oulussa, KirjaKantti Kuopiossa ja TottaTarua Vantaalla.

Sisäisen keskustelun mahdollistaja

Sisäisessä viestinnässä isossa roolissa on ollut kerran kuukaudessa lähettävä jäsenkirje. Jäsenille toteutettiin myös jäsenkysely. Vastauksia tuli vähän, mutta vastaajat ovat olleet kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväisiä SSOS:n toimintaan.

Tärkeitä tapaamisia ovat olleet sanataideverkoston sisäiset tilaisuudet kuten marraskuinen Sanataidefoorumi sekä pitkin vuotta jatkuneet sanataidekahvit, joissa alan kehittämisen ja yhteistyön kannalta ajankohtaisia teemoja on voitu pohtia yhdessä. Jäsenille on järjestetty myös koulutusta työnantajuudesta yhdessä Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKUn kanssa.

Vuonna 2024 seuralla oli kahden kuukauden ajan harjoittelija, joka osallistui muun muassa Hehkuvat sanat -hankkeen viestintään. Hehkuvat sanat -hanke onkin ollut käynnissä koko vuoden. Hankkeen projekteja on toteutettu eri puolilla Suomea seitsemän sanataidekoulun ja -yhdistyksen toimesta. Vuoden lopussa hankkeessa käynnistettiin 4.-luokkalaisille ja 9.-luokkalaisille suunnattu kysely liittyen lukemiseen, kirjoittamiseen ja lukutaitotyöhön. 

Ulkoisessa viestinnässä kanavina ovat olleet neljä kertaa vuoden aikana julkaistu uutiskirje, Sanataide.fi-verkkosivut sekä sosiaalisen median kanavat (Facebook ja Instagram). Näissä seuraajien määrä on kasvanut ilahduttavasti ja tasaiseen tahtiin. Kaikille avoimia tilaisuuksia ovat olleet kevään Sanataidefoorumi Oulussa sekä valtakunnallisen Hehkuvat sanat -lukutaitohankkeen webinaari. 

Kaiken kaikkiaan vuosi on ollut onnistunut ja pienillä resursseilla on saatu paljon aikaan. Vuoden parasta antia ovat varmasti olleet mielenkiintoiset tilaisuudet ja innostavat keskustelut sekä uudet oivallukset ja mahdollisuudet, joita monipuolinen yhteistyö muiden osaajien kanssa on synnyttänyt ja tarjonnut. 

Ensi kevään Sanataideviikon teemana on “Yhteisöllisyydessä on voimaa” ja mikä jottei näin tärkeä teema voisi kulkea punaisena lankana läpi tulevan vuoden!

Julkaistu: 23.12.2024