Sanataiteen tekijät tutuksi
Sanataiteen ammattilaiset esittäytyvät Suomen sanataideopetuksen seuran uutiskirjeissä. Tältä sivulta löydät sekä heidän esittelynsä että heidän vinkkaamansa sanataidetehtävät. Uutiskirjeen saat tilattua etusivun lopussa olevalla lomakkeella, jossa kysytään vain sähköpostiosoitteesi.
Sanataiteen tekijät tutuksi / Päivi Haanpää (Uutiskirje 3/24)
Olen Päivi Haanpää, tamperelainen sanataiteen sekatyöläinen ja freelancer. Opetan, kirjoitan, organisoin, järjestän, kommentoin, ideoin – työnkuva ei ole ainakaan yksipuolinen! Olen opettanut sanataidetta ja luovaa kirjoittamista vuodesta 2001, eli olen ollut aiheen äärellä yli puolet elämästäni. Opiskelin sanataidetöiden ohella myös työnohjaajaksi ja valmistuin elokuussa 2024.
Toimin Sanataideyhdistys Yöstäjässä ja kuulun yhdistyksen hallitukseen. Vastaan myös Yöstäjän verkkokaupasta. Toisinaan on naurattanut, että enpä silloin 2000-luvun alussa kirjallisuustieteen luennoilla tiennyt, että tulevaisuudessa selvittelen myös alv-kantoja ja roudaan kilokaupalla asiakkaiden paketteja kuljetuskärryllä postiin. Kaikenlaisesta budjetoinnista ja tarjouspyyntöjen teosta ja lupakäytäntöjen tutkimisesta puhumattakaan! Sanataideyhdistysten ihmiset ovat melkoisia moniosaajia, itse sanataide on vain osa kaikesta monialaisesta tietotaidosta. Ja sanataiteessakin koen olevani ikuinen opiskelija.
Tämän syksyn työkuvioissa on paljon Yöstäjän toimintaa: teen koulutyöpajoja lapsille ja koulutuksia aikuisille. Vastaan sihteerin tehtävistä eka- ja tokaluokkalaisille suunnatussa Haitulan runokaverit -kirjoituskilpailussa. Yhdistyksemme oma lastenkirja- ja sanataidefestivaali Kirjalitta järjestetään tänä vuonna kymmenettä kertaa, ja hoidan tapahtuman tiedotusta.
Lisäksi opetan aikuisia eri oppilaitoksissa sekä lyhytkursseilla että viikoittain kokoontuvissa ryhmissä sekä kirjoitan tieto- ja kaunokirjallisia käsikirjoituksiani. Ja ehkä vielä jotain muutakin – mainitsinhan jo jotain työn monipuolisuudesta?
Sanataide on minulle tapa ajatella, ilmaista, leikkiä ja olla yhteydessä niin muihin kuin omaan itseenikin. Taiteella on itseisarvo mutta taiteen kautta voi myös saavuttaa muita arvokkaita asioita. Sanataiteen parissa tiedän tekeväni merkityksellistä työtä.
Sanataidetehtävä 1: synonyymikäännösruno
Valitse runo tai sen osa. Keksi runon jokaiselle sanalle synonyymi, eli samaa tai melkein samaa
tarkoittava sana. Voit käyttää murteita ja puhekieltä tai korvata kaksi sanaa yhdellä tai toisinpäin.
Pyri siihen, ettei yksikään sana jää ennalleen.
Ryhmässä on herkullista vertailla erilaisia ratkaisuja muiden kanssa. Samalla voi pohtia, miten
moninaisia sanavalintoja ammattikääntäjät joutuvat tekemään.
Sanataidetehtävä 2: Olentojen alkukirjaimet
Valitse jokin sinua kiinnostava olento, esimerkiksi kummitus, hirmulisko, robotti tai
menninkäinen. Kirjoita siitä runo tai tarina siten, että jokaisella sanalla on sama alkukirjain kuin
olennollakin. Voit myös nimetä otuksesi. Käytä silloinkin samaa alkukirjainta! Vaikkapa näin:
Ketterä Klaara-kummitus kurlaa kahvilla, kun kello kumahtaa keskiyöllä…
Harjoituksen voi tehdä myös suullisesti ja ryhmän kanssa yhdessä.
Sanataidematkan varrelta / Anna Anttonen (Uutiskirje 3/24)
Olen Anna Anttonen ja työskentelen sanataiteen vastuuopettajana Oulun lastenkulttuurikeskuksessa kulttuuritalo Valveella. Valve on yksi Oulun kulttuurilaitoksista, ja näin myös sanataide on kaupungin omaa toimintaa.
Minulla on ollut iso ilo saada tehdä sanataidetyötä päätoimisesti ja vakituisesti yli viidentoista vuoden ajan. Sanataidematkani alkoi 2000-luvun alussa, jolloin osallistuin Oulun yliopiston kirjallisuuden laitoksella opintopiiriin nimeltä Sanataide – taidekasvatuksen kummajainen. En mitenkään olisi voinut arvata, että tuolta kurssilta avautunut polku kuljettaisi minua erilaisten harjoitteluiden, tuntitöiden ja projektien kautta kohti työuraa, joka jo nyt tuntuu ikiomalta elämäntyöltä.
Parasta työssäni ovat ihmiset: Saan tehdä sanataidetta niin vauvaperheiden, lasten, nuorten kuin aikuistenkin kanssa. Työyhteisööni kuuluu koko joukko upeita kulttuurialan ammattilaisia. Heistä korvaamattomin on sydänystäväni ja työparini Kati Inkala, jonka kanssa rinnakkain olen kulkenut koko sanataidematkani ajan. Vuosien aikana olen saanut tehdä inspiroivaa yhteistyötä myös lukuisten kirjailijoiden, kuvittajien ja muiden alojen taiteilijoiden kanssa, mistä olen syvästi kiitollinen.
Minulle tosi tärkeitä asioita ovat kieli ja kirjallisuus, kirjoittaminen ja lukeminen sekä mielikuvitus ja luovuus, ja on mahtavaa saada tehdä töitä juuri näiden asioiden parissa! Opettamisen lisäksi työhöni kuuluu hanke- ja asiantuntijatehtäviä sekä sanataidesisältöjen kehittämistä esimerkiksi Oulun kaupungin oppilaan kulttuuripolulle ja osaksi varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatusta. Iso osa työtäni on Lumotut sanat – lasten ja nuorten sanataideviikot, jonka taiteellisina johtajina toimimme yhdessä Katin kanssa. Festivaali tuo työhöni myös yhden aivan erityisen ihanuuden: mahdollisuuden käsikirjoittaa ja toteuttaa kirjallisuuslähtöisiä näyttelymaailmoja.
Olemme Oulussa juuri nyt monella tapaa jännän äärellä. Kaupunki valmistautuu kovaa vauhtia kohti Euroopan kulttuuripääkaupunkivuotta 2026. Pääkaupunkivuosi tuo suuria muutoksia myös lastenkulttuurikeskuksen toimintaan, sillä saamme ikiomat ympärivuotiset tilat Oulun pääkirjastoon, joka peruskorjauksen jälkeen saa nimekseen Keskustakirjasto Saari.
Juuri tässä syys–lokakuun taitteessa täällä pohjoisessa ollaan vahvasti vuodenaikojen vaihtumisen äärellä. Tänä vuonna kesä on kurotellut pitkälle syyskuuhun, mutta nyt tuntuu, että syksy, sen värit ja kirpeys ovat valtaamassa kaupunkia. Vuodenkierron ja erilaisten muutosten pariin kuljettavat myös kaksi kirjallisuuslähtöistä sanataideharjoitusta, jotka haluan teille lopuksi vinkata:
TOISET KUUKAUDET
on Tove Janssonin Muumipappa ja meri -romaanin innoittama harjoitus, joka kannustaa keksimään
kuukausille aivan uudet nimet. Tehtävä löytyy meidän kirjallisuuslähtöisen sanataiteen
materiaalipankki Kisamasta: Muumipappa ja meri – Sanataide harjoitukset (kulttuurivalve.fi).
MUUTOKSIA
on Poets of Today, Voices of Tomorrow -hankkeessa kehittämäni pieni sanataideharjoitus, joka on
saanut inspiraationsa hankkeen päärunoilija Harri Hertellin kokoelmasta Maisema ennen sadetta.
Kirja käsittelee onnellista elämänmuutosta, ja tehtävässä kokeillaan, millaisia muutoksia voisi alkaa
tapahtua myös runojen sisällä. Harjoitus löytyy Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton
hankesivulta: Poets of Today – Voices of Tomorrow – lastenkulttuuri.fi.
Sanataiteen sammal soi sanoissa / Mia Lempinen (Uutiskirje 1/24)
Taidetta Sanoin -hankkeen kirjastoalan opiskelijoiden koulutuksessa hassuteltiin myös maailmojen ja hahmojen parissa.
Kuva: Satu Mattila
Olen Mia Lempinen ja olen toiminut sanataideopettajana ja ohjaajana pääsääntöisesti Pirkanmaan alueella vuodesta 2017. Päädyin sanataidetyön pariin, koska lukeminen on ollut minulle aina ikään kuin hengittämistä ja sanojen synnyttämän taiteen äärellä olen kohdannut lukuisia tärkeitä ihmisiä. Olen myös saanut valtavan kirjon näkökulmia maailmaan ja elämään ylipäätään niin kirjoittajakoulutuksen kuin kirjallisuustieteen opintojen parissa. Kuulun Sanataideyhdistys Yöstäjän aktiiviseen hallitukseen. Vuoden 2023 Yöstäjän juhlavuoden parissa työskentely tuotti monen muun asian lisäksi mahtavan, erityisesti kouluihin sopivan sanataidetehtäväkokonaisuuden, Mielikutituspakan, sekä pian julkaistavan varhaiskasvatukseen suunnatun loruleikkipakan. Ylipäätään yhdistystoiminta mahdollistaa hurjan monenlaisten hankkeiden, tapahtumien ja työryhmien parissa työskentelyn.
Työssäni tapaan kaikenikäisiä ihmisiä vauvasta vaariin. Vauvojen kanssa lorutellaan, päiväkodeissa lorujen lisäksi voidaan tehdä vaikkapa tarinoita tai loitsuja, kouluissa sukelletaan maailmoihin ja hahmoihin monien tekstilajien pariin ja aikuisten sekä ikäihmisten kanssa tehdään kaikenlaista sanataidetta. Pidän tällä hetkellä erityisen tärkeänä lukemista ja kirjoitustaitoja tukevaa sanataidetyöskentelyä. Sanataiteen tekeminen on tärkeä osa lukutaitoa, sillä sen avulla voidaan herättää kiinnostus hyvin monenlaiseen lukemiseen ja kasvattaa monilukutaitoa.
Syksystä 2023 kevääseen 2024 työskentelin Valkeakosken kirjaston Taidetta sanoin -hankkeessa, joka toi sanataideopetuksen peruskoulun kuudensiin luokkiin.
Koulutusyhteistyön sekä tapahtumatuotannon kautta hanke laajeni myös kirjastoalan opiskelijoille ja kaikille kirjastokävijöille. Kuudesluokkalaisten näyttelyyn kirjoitetut ja heidän valitsemansa mahtavat tekstit ovat esillä Valkeakosken pääkirjastossa 8.4.2024-11.5.2024.
Hankkeen sanataidetehtävä & kirjapaketti jää Valkeakosken kirjastoon Valkeakosken koulujen lainattavaksi. Tässä ohessa saatte pienen maistiaisen sanataidetehtäväkokonaisuudesta. Soikoon sammal sanoissa!
Saaristosukellus, kesto 5-10 minuuttia
Sukelletaan saaristoon, jonka ei lainkaan tarvitse olla tavallinen paikka. Sulje hetkeksi silmäsi, mieti merirosvoja, seikkailuja syvyyksiin, kohtalokkaita laavamyrskyjä, erikoisia leijuvia kalliolemmikkejä tai mikset sukeltaisi avaruusmeren syrjäisiin kolkkiin?
Tunnetko suolaisen tuulahduksen tai kuuletko laitureiden nitinän?
Sykkiikö merihirviön sydän jossain kaukana tai maistuuko saaristolaisjäätelö?
Aisti saaristoa mielessäsi vähintään puolen minuutin verran mahdollisimman monella aistilla.
Kirjoita sen jälkeen ylös mitä aistit. Kirjaa vähintään kolme adjektiivia, kolme substantiivia ja kolme verbiä perusmuodossa.
Millainen saaristosi on? Anna sille nimi sen mukaan mitä aistit yhdistämällä kaksi asiaa.
Esimerkiksi laava + laituri = Laavalaiturisaaristo, Avaruus + myrsky = Avaruusmyrskysaaristo tai lokki + luoto on Lokkiluotosaaristo.
Ota vielä kirjaamistasi sanoista satunnaisessa järjestyksessä adjektiivi + substantiivi + verbi ja lisää saaristosi nimi, esimerkiksi: ”Myrskyisä lokki liitää Avaruusmyrskysaaristossa.”
Lisätehtävä: Aloita keksimälläsi lauseella/säkeellä tarina tai runoa. Voit käyttää apunasi esimerkiksi Sanataideyhdistys Yöstäjän sivuilta löytyviä tarinakortteja tai Runorobottia.
Sanataiteen poluilla / Riikka Linjama (Uutiskirje 1/24)
Kun Riikka meni ensimmäistä kertaa työterveystarkastukseen, terveydenhoitaja kyseli kysymyksiään ja pyysi sitten Riikkaan käymään vaakaan. Riikka ojentautui lapsena voikkakerhossa oppimaansa ojennukseen. ”Ja sitten puntarille”, sanoi terveydenhoitaja.
Kuva: Jemina Mäkipuro
Olen Riikka Linjama, Sanarattaan toiminnanjohtaja ja sanataideopettaja. Olen ollut Sanarattaan riveissä Sanarattaan alkuvuosista saakka. Olen päätynyt sanataidehommiin Outi Juurikaisen houkuttelemana. Istuimme viikottain MLL:n perhekerhossa tenaviemme kanssa ja jollain kertaa hän houkutteli minut Sanataidepolku-koulutukseen. Sitä polkua on riittänyt kahdeksantoista vuotta.
Jos et tiedä mikä se Sanaratas on, niin täältä pesee! Sanaratas ry on sanataidekasvatusta tukeva ja kehittävä järjestö, jonka tarkoituksena on levittää sanataideharrastusta Pohjois-Karjalassa ja luoda sille pysyvä toimintaverkosto. Sanaratas järjestää sanataideryhmiä ja -leirejä sekä kouluttaa ja rekrytoi sanataidekasvatuksesta kiinnostuneita opettajia. Sanaratas tekee yhteistyötä muun muassa Joensuun seutukirjaston ja Joensuun seudun kansalaisopiston kanssa. Pohjois-Karjalan kirjailijayhdistys Ukri käynnisti keväällä 2005 Sanaratas-hankkeen, jonka tavoitteena oli kehittää lasten ja nuorten sanataidekasvatusta koko maakunnassa. Hanke järjestyi vuonna 2006 Ukrin jaostoksi ja kalevalanpäivänä 2010 omaksi yhdistykseksi.
Sanataide sisältää erilaisia maailmoja ihmisestä ja iästä riippuen. Taiteenlajina se on vaihtoehto ilmaista itseään. Lempisanani on kätketty kesä, joka on äitini tapa kutsua lämpimiä voileipiä. Sanoilla leikkiminen, lukeminen ja harrastaminen ei mene hukkaan, sillä äidinkieli on tärkeä väline itseilmaisussa, koulussa, sosiaalisissa suhteissa, tunnetaidoissa ja työelämässä. Kaikki, jotka ovat tekemisissä kielen kanssa, rikastuvat sisältä päin.
Sanarattaalla on tällä hetkellä työn alla Sanataidejuhla Lukuviikolle. Juhlaan meillä onkin aihetta: Meillä oli tänä keväänä kirjoituskilpailu lapsille ja nuorille. Saimme kilpailuun mukavasti osallistujia ja kustantajilta toinen toistaan ihanampia kirjapalkintoja. Sanataideviikolla starttasimme lukuhaasteet, perheille ja nuorille omansa. Nyt saamme Lukuviikolle saakka jännittää, saammeko yhtä mukavasti osallistujia haasteeseen kuin kirjoituskilpailuun. Sanataidejuhlassa palkitsemme osallistujat kirjailijavieraan kanssa.
Sanataidetehtävä 1)
Kirsi Kunnaksen runokaavaan on luotu seuraava runon tekemisen kaava:
Ensin ihmetellään. Mitä sinä ihmettelet? Kerro kaksi asiaa.
(Mitä varten on ripuli?
Mitä varten on rupilisko?)
Sitten keksitään hyviä vastauksia, jotka olisi kiva saada jotenkin rimmaamaan.
(Ripuli on mahan järistystä varten.
Rupilisko harvinaisuuden väristystä varten.)
Tämä on toiminut pienten lasten kanssa myös hyvin, silloin ei tarvi olla tuosta rimmaamisesta niin tarkka.
Mitä varten on viitta?
Mitä varten on huivi?
Viitta on kummittelemista varten.
Huivi on kaulan lämmittämistä varten.
Sanataidetehtävä 2)
Aikuinen (tai toinen lapsi) valmistautuu kynän ja paperin (tai tietokoneen) kanssa. Ja pyytää tosta kertomaan tarinan. Perinteisin sadutusohje on seuraava: Kerro satu (tai tarina). Kirjaan sen juuri niin kuin sen minulle kerrot. Lopuksi luen tarinasi ja voit muuttaa tai korjata sitä, jos haluat.
Sanataidetehtävä 3)
Jos vanhempi lapsi tai aikuinen potee joskus tyhjän paperin kammoa, voit lahjoittaa hänelle aloituslauseen summittaisesti jostain kirjasta tai päästäsi. Toinen lause alkaa ensimmäisen lauseen viimeisellä sanalla. Samoin seuraava lause juuri keksityn lauseen viimeisellä sanalla. Yllättäin kirjoittaminen helpottuu eikä tekstistäkään tule niin hassun kuuloista kuin ohje ensinäkemältä vaikuttaa.